Behåll motiveringen

Avmikael

Behåll motiveringen

Ett av de vanligaste problemen som nya, och ibland även rutinerade, löpare råkar ut för är bristande motivation. Precis som vid viktminskning eller fimpande går det bra till en början men sedan avtar viljan och lusten att fortsätta. Det är ett mycket vanligt fenomen och ingenting att klandra dig själv för men samtidigt bör du försöka att hitta tillbaka till gnistan.

Anledningarna till att många hamnar i en svacka kan variera men några vanliga exempel kan vara att du gått ut för hårt till en början eller att du helt enkelt tycker att det är tråkigt att träna. Den där berömda kicken som många löpare beskriver att de får brukar ta flera månader att uppnå och du kanske inte tycker att du märkt några resultat. Det finns dock flera sätt att komma igenom din svacka på.

Musik och målsättning

En av de mest motiverande hjälpmedlen för den som springer är musik. Den ger energi och en skön rytm att springa till. Ska du springa där det finns trafik är det dock viktigt att du inte har för hög volym på, och det finns bra hörlurar som sitter runt öronen, snarare än i dem, som låter dig höra dina omgivningar medan du springer. Den idealiska takten för löpare är 160-180 BPM.

En annan morot är att gå med i tävlingar, gärna i välgörande syfte. Det finns appar som till exempel låter dig tävla mot människor i din egen kategori runt hela världen, och det finns fysiska lopp som inte är för krävande men som görs för välgörenhet. Sätt också gärna egna mål som du sedan belönar dig själv för – exempelvis en bra bok när du klarat 5km för första gången.

Om författaren

mikael author